|
|
|
|
|
|
|
|

|

|
|
|
|
Poziomy
Poziomy
Nasze poziomy sÄ… dostosowane do standardowych poziomów europejskich TELC biegÅ‚oÅ›ci jÄ™zykowej, okreÅ›lonych przez RadÄ™ Europy: A1, A2, B1, B2, C1, C2 (TELC - The European Language Certificates - system egzaminów stworzonych w oparciu o Europejski System Opisu KsztaÅ‚cenia JÄ™zykowego: uczenia siÄ™, nauczania, oceniania Rady Europy: Common European Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assesment).
Na zakończenie roku oświatowego nasi słuchacze otrzymują certyfikaty językowe z wpisanymi odpowiednimi dla siebie poziomami zaawansowania w języku.
Poniżej przedstawiamy tabelÄ™ poziomów z opisem, jakimi umiejÄ™tnoÅ›ciami powinna wykazać siÄ™ osoba reprezentujÄ…ca dany poziom.
Poziom biegłości
|
C2
|
Osoba posługująca się językiem na tym poziomie może z łatwością zrozumieć wszystko,
co usÅ‚yszy lub przeczyta. Potrafi streszczać informacje pochodzÄ…ce z różnych źródeÅ‚, pisanych lub mówionych, w spójny sposób odtwarzajÄ…c zawarte w nich tezy i wyjaÅ›nienia. Potrafi wyrażać swoje myÅ›li pÅ‚ynnie, spontanicznie i precyzyjnie, subtelnie różnicujÄ…c odcienie znaczeniowe nawet w bardziej zÅ‚ożonych wypowiedziach.
|
Poziom
biegłości
|
C1 |
Osoba posÅ‚ugujÄ…ca siÄ™ jÄ™zykiem na tym poziomie rozumie szeroki zakres trudnych, dÅ‚uższych tekstów, dostrzegajÄ…c także znaczenia ukryte, wyrażone poÅ›rednio. Potrafi siÄ™ wypowiadać pÅ‚ynnie, spontanicznie, bez wiÄ™kszego trudu odnajdujÄ…c wÅ‚aÅ›ciwe sformuÅ‚owania. Skutecznie i swobodnie potrafi posÅ‚ugiwać siÄ™ jÄ™zykiem w kontaktach towarzyskich i spoÅ‚ecznych, edukacyjnych bÄ…dź zawodowych. Potrafi formuÅ‚ować jasne, dobrze zbudowane, szczegóÅ‚owe, dotyczÄ…ce zÅ‚ożonych problemów wypowiedzi ustne lub pisemne, sprawnie i wÅ‚aÅ›ciwie posÅ‚ugujÄ…c siÄ™ reguÅ‚ami organizacji wypowiedzi, łącznikami, wskaźnikami zespolenia tekstu.
|
Poziom
samodzieloności
|
B2 |
Osoba posÅ‚ugujÄ…ca siÄ™ jÄ™zykiem na tym poziomie rozumie znaczenie gÅ‚ównych wÄ…tków przekazu zawartego w zÅ‚ożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, łącznie z rozumieniem dyskusji na tematy techniczne z zakresu jej specjalnoÅ›ci. Potrafi porozumiewać siÄ™ na tyle pÅ‚ynnie i spontanicznie, by prowadzić normalnÄ… rozmowÄ™ z rodzinnym użytkownikiem jÄ™zyka, nie powodujÄ…c przy tym napiÄ™cia u którejkolwiek ze stron. Potrafi - w szerokim zakresie tematów - formuÅ‚ować przejrzyste i szczegóÅ‚owe wypowiedzi ustne lub pisemne, a także wyjaÅ›niać swoje stanowisko w sprawach bÄ™dÄ…cych przedmiotem dyskusji, rozważajÄ…c wady i zalety różnych rozwiÄ…zaÅ„.
|
Poziom
samodzielności
|
B1 |
Osoba posÅ‚ugujÄ…ca siÄ™ jÄ™zykiem na tym poziomie rozumie znaczenie gÅ‚ównych wÄ…tków przekazu zawartego w jasnych, standardowych wypowiedziach, które dotyczÄ… znanych jej spraw i zdarzeÅ„ typowych dla pracy, szkoÅ‚y, czasu wolnego itd. Potrafi sobie radzić w wiÄ™kszoÅ›ci sytuacji komunikacyjnych, które mogÄ… siÄ™ zdarzyć w czasie podróży w regionie, gdzie mówi siÄ™ danym jÄ™zykiem. Potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi ustne lub pisemne na tematy, które sÄ… jej znane bÄ…dź jÄ… interesujÄ…. Potrafi opisywać doÅ›wiadczenia, zdarzenia, nadzieje, marzenia i zamierzenia, krótko uzasadniajÄ…c bÄ…dź wyjaÅ›niajÄ…c swoje opinie i plany.
|
Poziom
podstawowy
|
A2 |
Osoba posÅ‚ugujÄ…ca siÄ™ jÄ™zykiem na tym poziomie rozumie wypowiedzi i czÄ™sto używane wyrażenia w zakresie tematów zwiÄ…zanych z życiem codziennym (sÄ… to np.: bardzo podstawowe informacje dotyczÄ…ce osoby rozmówcy i jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy). Potrafi porozumiewać siÄ™ w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagajÄ…cych jedynie bezpoÅ›redniej wymiany zdaÅ„ na tematy znane i typowe. Potrafi w prosty sposób opisywać swoje pochodzenie i otoczenie, w którym żyje, a także poruszać sprawy zwiÄ…zane z najważniejszymi potrzebami życia codziennego.
|
Poziom
podstawowy
|
A1 |
Osoba posÅ‚ugujÄ…ca siÄ™ jÄ™zykiem na tym poziomie rozumie i potrafi stosować potoczne wyrażenia i bardzo proste wypowiedzi dotyczÄ…ce konkretnych potrzeb życia codziennego. Potrafi formuÅ‚ować pytania z zakresu życia prywatnego, dotyczÄ…ce np.: miejsca, w którym mieszka, ludzi, których zna i rzeczy, które posiada oraz odpowiadać na tego typu pytania. Potrafi przedstawiać siebie i innych,. Potrafi prowadzić prostÄ… rozmowÄ™ pod warunkiem, że rozmówca mówi wolno, zrozumiale i jest gotowy do pomocy.
|
|
|
|
|
 |
 |
| |